Wymiana osłony przegubu

Wymiana osłon przegubów jest stosunkowo prostą operacją, a pozwoli czasami uniknąć poważnej awarii. Osłony te wykonane są z gumy i ich zużycie jest całkiem normalnym procesem, zależnym od zanieczyszczenia dróg i ilości ostrych skrętów. Czasami zdarza się nawet, że mały ostry kamyk rozetnie całkiem nową osłonę. Uszkodzenie to łatwo zauważyć po śladach smaru wyrzuconych siłą odśrodkową oraz specyficznym zapachu. Mimo to warto co jakiś czas skontrolować stan gumy i jeśli zaczyna kruszeć (wewnątrz zagięć) wymienić osłonę zanim pęknie. Przy wymianie osłon nie jest konieczne wymontowanie całej półosi. Po uniesieniu przodu samochodu i zdjęciu kół trzeba odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy. W tym celu odkręca się samozabezpieczającą nakrętkę M10 (przy składaniu użyć nowej !!!), wyjmuje śrubę i obniża wahacz. Można to robić "na siłę" lub też poluzowując dwie śruby mocujące gumowy stabilizator wahacza do podwozia (uniknie się zbędnego wysiłku i naprężeń gumy). Gdy wahacz i zwrotnica są rozłączone należy zabezpieczyć gumową osłonę przegubu (tego, który pozostał w wahaczu) jakimś plastikowym korkiem z otworem i można przystąpić do wymiany osłon. Najpierw ściąga się opaski osłony wewnętrznej (od skrzynki) i wyjmuje przegub z kielicha. [gallery=40|columns=1|rows=1|align=center] Następnie należy zdjąć przegub z osi uważając, aby nie rozsypać i nie pogubić igiełek. [gallery=41|columns=1|rows=1|align=center] Teraz, jeśli smar jest zużyty można wyczyścić kielich oraz oś i zająć się przegubem. Przegub ten zbudowany jest z trójpalczastego krzyżaka, 93 igiełek i 3 bieżni, które można starannie oczyścić i nasmarować. [gallery=42|columns=1|rows=1|align=center] Czynnością, która z pozoru wydaje się bardzo trudna jest poskładanie łożysk igiełkowych. Poniżej podaję jeden ze sposobów, który pozwala uporać się z tym w kilka minut: 1.Na płaskiej powierzchni układa się 31 igiełek i wyrównuje: [gallery=43|columns=1|rows=1|align=center] 2.Na igiełki nakleja się cienki pasek rozciągliwej taśmy izolacyjnej (klej z taśmy nie może pozostawać na igiełkach !!!) [gallery=44|columns=1|rows=1|align=center] 3.Taśmą z przyklejonymi igiełkami opasuje się nasmarowany palec przegubu. [gallery=45|columns=1|rows=1|align=center] 4.Na ułożone igiełki można już nasunąć bieżnię i odkleić taśmę. [gallery=46|columns=1|rows=1|align=center] 5.Po złożeniu przegubu można całość zabezpieczyć, aby nie rozpadła się przy montażu na osi. [gallery=47|columns=1|rows=1|align=center] Teraz można już zamontować przegub na osi, po uprzednim nałożeniu nowej gumowej i plastikowej osłony oraz zabezpieczyć przed spadnięciem pierścieniem osadczym (najlepiej nowym). [gallery=48|columns=1|rows=1|align=center] Teraz można umieścić przegub w kielichu wypełnionym odpowiednim smarem (ja użyłem XHP 222), starannie założyć plastikową osłonę na kielich i nasunąć gumę tak, aby jej krawędzie znalazły się w rowkach. Pozostaje jeszcze założyć w odpowiednim kierunku i zacisnąć nowe opaski i można zająć się poskładaniem wszystkiego z powrotem, aby pojechać mogło... Uwagi: 1.Do przegubów "zewnętrznych" nie nadaje się XHP222, trzeba użyć innego, zalecanego przez Cedrycha, typowego do przegubów bądź dołączonego w zestawie naprawczym. 2.Kierunek założenia opasek mocujących osłony ma znaczenie, obracające się nie mogą "zahaczać" o trawę i inne zanieczyszczenia, gdyż zostaną odgięte i rozerwane 3.Plastikowa osłona nie może się zsunąć z kielicha podczas montażu zwrotnicy na wahaczu. Jeśli już tak się stanie i przegub ściągnie osłonę należy zdjąć gumę, poprawić i ponownie założyć. Luźna osłona wewnątrz gumy zniszczy ją w krótkim czasie, bądź też popęka i zniszczy przegub. Opracował: Mariusz Spytek
Zobacz pozostałe porady dla Felicia...