Wymiana poduszki amortyzatora

Amortyzatory samochodu oparte są na gumowych poduszkach, które z czasem ulegają zużyciu, co objawia się stukami na nierównościach. Zużycie poduszki przedniego amortyzatora można też zaobserwować po zdjęciu plastikowj osłony

pod którą znajduje się talerzyk i nakrętka mocująca trzpień amortyzatora. Jeśli szczelina pod talerzykiem jest duża (pow. 5 mm) to poduszka jest wybita i trzeba ją wymienić. Wymiana tego elementu jest dość prosta: najpierw trzeba podnieść przód samochodu i podstawić pod progi podpórki. Następnie zdjąc koła i opierając podnośnik o przegub na wahaczu ścisnąc nieco sprężynę kolumny Mc Phersona.

Teraz można odkręcić nakrętkę mocującą podtrzymując trzpień kluczem 8 mm oraz zdjąć talerzyk.

Po zdjęciu talerzyka nakrętkę trzeba koniecznie przykręcić z powrotem, gdyż opuszczenie wahacza bez tej nakrętki spowoduje rozprężenie sprężyny do stanu wolnego i jej ponowny montaż będzie wymagał ściśnięcia specjalnym przyrządem (nie dotyczy tylnego amora, tam śruba jest wystarczająco długa, by za jej pomocą ścisnąć sprężynę). Po zablokowaniu sprężyny opuszcza się wahacz wraz z całą kolumną Mc Phersona i przez powstałą szczelinę gumę można swobodnie podmienić na nową nawet bez zdejmowania nadkola (od dołu, pomiędzy sprężyną a nadwoziem).

Teraz pozostaje tylko ponownie podnieść kolumnę uważając, aby nowa poduszka nie została krzywo wciśnięta ,

i można przykręcić talerzyk.

Uwaga:

Po wymianie poduszki powinno się użyć nowej nakrętki samozabezpieczającej, gdyż rozpadnięcie się tego połączenia podczas jazdy może się skończyć tragicznym wypadkiem po najechaniu na nierówności. Nakrętki samozabezpieczające posiadają pierścienie zaciskowe, które podczas dokręcania są żłobione przez śrubę. Po kilkukrotnym odkręceniu i przykręceniu odkształcone pierścienie nie spełnią już swego zadania i nakrętka może się odkręcić pod wpływem wibracji.

Opracował: Mariusz Spytek

Zobacz pozostałe porady dla Felicia...