Hamowanie silnikiem - zalety.

Hamowania silnikem nie ma w programie nauczania na kursach na Prawo Jazdy a szkoda bo ma ono wiele zalet.

Oto kilka z nich :

1. Wspomaga pracę hamulców poprzez zwiększenie siły hamowania poprzez większe podciśnienie w kolektorze ssącym a co za tym idzie również w serwie (Wzmacniaczu siły hamowania) hamulcowym.

2. Podczas hamowania silnikiem wentylują się systemy przewietrzania zbiornika paliwa. Otwiera się zawór zbiornika z węglem aktywnym a opary paliwa skraplają się w nim. Jesli nie stosujemy hamowania silnikem z czasem pojawi się błąd systemu zaworu i zbiornika z węglem aktywnym.

3. Podczas hamowania silnikiem pompa cieczy chłodzącej intensywniej chłodzi silnik , turbinę i inne elementy.

4. Podczas hamowania silnikiem pompa oleju intensywniej pompuje olej do silnika czyli smaruje i chłodzi podzespoły.

5. Podczas hamowania silnikiem alternator lepiej ładuje akumulator niż na biegu jałowym.

6. Podczas hamowania silnikiem odzyskujemy energię kinetyczną samochodu (Jak w hybrydach) zamiast zużywać ją na zcieranie hamulców (oszczędzamy układ hamulcowy).

7. Podczas hamowania silnik nie zużywa w ogóle paliwa (wyłaczając starsze silniki gaźnikowe) Komputer odcina wtrysk paliwa na czas hamowania.

8. W górach hamowaniem silnikiem wspomagamy układ hamulcowy (patrz punkt 1) Wręcz niebezpiecznie jest hamować bez hamowania silnikiem.

9. W samochodach bez ABS hamowanie silnikiem powoduje że proces hamowania jest spokojny i stabilny. Wymaga to jednak pewnych umiejętnośc.

       Trzeba zaznaczyć jednak że hamowanie silnikiem wymaga pewnych umiejętności (płynne przełączanie biegów i subtelne operowanie sprzęgłem - szczególnie na śliskich powierzchniach.) Dlatego szkoda że hamowania silnikiem  jak również wychodzenia z poślizgów nie ma w progamie nauczania dla kierowców.

 

 

 

 

Zobacz pozostałe porady dla Ogólne...